E-faktura

Du som sköter dina bankärenden på internet kan betala dina räkningar från oss genom en e-faktura. E-faktura är ett enkelt och snabbt sätt att betala och innebär att du får en elektronisk räkning via din Internetbank. Dessutom är det kostnadsfritt och skonar miljön!

Nedan besvaras några av de vanligaste frågorna om e-fakturor.

Har du frågor om innehållet i fakturan är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, tfn 0485-883 00.

Vad är en e-faktura?
En e-faktura är som en pappersfaktura som skickas elektroniskt till din internetbank. Du kan antingen godkänna betalningen direkt eller titta igenom faktura-specifikationerna precis som du kan göra med en pappersfaktura.
Hur får jag e-faktura? Anmälan om e-faktura gör du direkt i internetbanken. Fyll i anmälan hos din bank, så skickas den till oss. Därefter skickar vi din nästkommande räkning till din internetbank som en elektronisk faktura. Är du osäker kontakta din bank eller gå in på deras hemsida.
Hur avanmäler jag mig från att få e-fakturor? För att avanmäla dig från att få e-fakturor går du in på din internetbank och letar upp ”avanmälan från e-faktura.” Följ sedan instruktionerna.
Får jag en pappersfaktura? Nej, du får ingen pappersfaktura när du har anmält dig för e-faktura.
När får jag min e-faktura? Du får din e-faktura vid samma tid som du skulle ha fått din pappersfaktura.
När betalas min e-faktura? Efter att du har godkänt e-fakturan ser din bank till att fakturan betalas på förfallodagen.
Vad händer ifall jag inte betalar min e-faktura i tid? Då får du en pappersfaktura som påminnelse eftersom betalningspåminnelser inte skickas elektroniskt.
Fungerar det att kombinera autogiro med e-faktura? Ja det fungerar och innebär att din e-faktura blir godkänd automatiskt. Autogiro med e-faktura görs via din internetbank.
Vad händer ifall jag byter bank? Vid byte av bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank sedan anmäla dig på nytt hos din nya bank för att få e-fakturor.